• Aktualności
    • Aktualności WORD
    • Aktualności BRD
    • Aktualności kierowcy
    • Aktualności CEK
  • Ośrodek
    • Do pobrania
    • Wynajem placów manewrowych
    • System antykorupcyjny
    • Plan zamówień publicznych
    • Zamówienia publiczne – przetargi
    • Praca w WORD
    • Przepisy prawne
    • Polityka Jakości
    • Ochrona Danych Osobowych
    • Metody dostarczania dokumentów elektronicznych
    • Standardy dla małoletnich
    • Zgłoszenia nieprawidłowości
    • Dostępność
  • Egzaminy
    • Rezerwacja terminu egzaminu on-line (usługa zewnętrzna realizowana przez InfoCar)
    • Przed egzaminem
    • Egzamin teoretyczny
    • Po egzaminie
    • Pojazdy egzaminacyjne
    • Regulamin podstawiania autobusu OSK na egzamin
    • Regulamin Zapisów na Egzamin
    • Cennik egzaminów
    • Numer konta bankowego
    • Dane teleadresowe organów wydających prawo jazdy
  • Szkolenia
    • Redukcja punktów karnych
    • Kurs reedukacyjny
    • Dla kierujących ruchem drogowym
    • Przewóz drogowy
    • Szkolenia na egzaminatorów
    • Dla nauczycieli
    • Kariera kierowcy zawodowego
    • Harmonogram kursów i szkoleń
  • BRD
    • Działania
    • Zadania
    • Miasteczka ruchu drogowego
    • Sale do wychowania komunikacyjnego
  • CEK
    • Zajęcia edukacyjne dla dzieci.
    • Aktualności Centrum Edukacji Komunikacyjnej
    • Galeria Centrum Edukacji Komunikacyjnej
  • Kontakt
    • WORD w Bydgoszczy
    • Oddział terenowy w Inowrocławiu
  • Wersja kontrastowa
  • Wersja graficzna

Czy w strefach zabudowanych będziemy jeździć z prędkością 30km/h?

  26 sierpnia 2015, 11:37  

znak30Ponad siedem i pół tysiąca pieszych i rowerzystów zginęło na drogach Unii Europejskiej w 2013 roku. Jednym ze sposobów na poprawę statystyk w tym zakresie ma być wprowadzenie na obszarach zamieszkałych stref ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Według raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, w sposób szczególny należy potraktować rowrzystów oraz pieszych użytkowników dróg, gdyż liczba wypadków śmiertelnych z ich udziałem spada wolniej niż pasażerów pojazdów. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba śmiertelnych zdarzeń drogowych wśród pieszych i rowerzystów spadła o 41% i 37%, podczas gdy liczba zgonów użytkowników pojazdu spadła o 53%.

Ryzyko śmierci w ruchu drogowym w przypadku pieszych różni się zdecydowanie w poszczególnych krajach europejskich. Najbezpieczniejszymi krajami w tym zakresie są Holandia i Skandynawia. Zdecydowanie gorzej wypadają w tych statystykach Łotwa, Litwa, Polska i Rumunia, gdzie ryzyko to jest około 6 razy większe.

Autorzy raportu wskazują, że – paradoksalnie – wzrost ruchu rowerowego i pieszego może zmniejszyć poziom ryzyka dla pieszych i rowerzystów. Sytuacja taka sprzyja bowiem przyzwyczajeniu się kierowców do konieczności „dzielenia się drogą”. Większa ilość rowerzystów i pieszych, to tym samym mniejsza ilość kierowców.

Unia Europejska postawiła sobie za cel zmniejszenie o połowę liczby ofiar wypadków drogowych do roku 2020. Jednak dane opublikowane przez Komisję Europejską w marcu ubiegłego roku pokazały, że nastąpiło wyraźne spowolnienie tego trendu.

Raport zaleca na poziomie krajowym zachęcanie władz lokalnych do wprowadzenia stref ograniczenia prędkości do 30 kmh w dzielnicach mieszkaniowych i terenów wykorzystywanych przez pieszych i rowerzystów. Jako jeden z pierwszych zareagował rząd niemiecki, który zapowiedział wprowadzenie ułatwień dla władz lokalnych, chcących wprowadzić strefy 30 kmh w pobliżu szkół i na głównych drogach.

We wnioskach płynących z raportu znalazły się również propozycje, by planowanie urbanistyczne oparte zostało na hierarchii użytkowników dróg, gdzie piesi, rowerzyści i transport publiczny byliby jego częścią priorytetową.

MeC


Kilka rad o tym, jak przebrnąć skutecznie przez egzamin    |    Na co patrzą i co widzą kierowcy?

Ogłoszenia WORD

2 maja 2025r WORD w Bydgoszczy nieczynny

Zmiana wysokości opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Kurs dla kandydatów na egzaminatorów

Zmian pojazdów egzaminacyjnych na kat B


Jak sprawdzić punkty karne?

Kampanie WORD

Kampanie WORD
Kampanie WORD
Kampanie WORD

Multimedia


WORD - Multimedia
WORD - Multimedia WORD - Multimedia

Mapa warunków drogowych

Mapa warunków drogowych

Mapa natężenia ruchu

Mapa natężenia ruchu
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE Bydgoszcz Certyfikat PCA Przedsiębiorstwo Fair Play

Krajowe kampanie BRD

Kampanie BRD

WORD Bydgoszcz

WORD Bydgoszcz

Czym się zajmujemy

Zajmujemy się organizacją egzaminów państwowych na prawo jazdy, organizacją szkoleń, wykonywaniem różnych zadań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

WORD w Bydgoszczy

ul. Stefana Kardynała Wyszyńskiego 54
85-620 Bydgoszcz

Biuro Obsługi Klienta:
52-325-88-03
Więcej »

Oddział w Inowrocławiu

ul. Orłowska 48
88-100 Inowrocław

Informacja:
52-325-88-51
Więcej »

Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego

Ośrodek nasz wykonuje szereg zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestniczymy również w wielu akcjach organizowanych w tym celu.
Więcej »

System antykorupcyjny

System antykorupcyjny

Wirtualny spacer po ośrodku

WORD - Wirtualny spacer

Jak sprawdzić punkty karne?

Jak sprawdzić punkty karne?
© Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy
  • WebDesign: Profesjonalne strony internetowe Bydgoszcz