12 października 2015, 09:41
Od dnia wejścia w życie nowych przepisów 18 maja br. zmniejszył się udział kierujących przekraczających dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym o więcej niż 20 km/h – poinformowała Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która zleciła ogólnokrajowe badania prędkości pojazdów.
W raporcie wskazano, że na dobór prędkości przez kierowców wpływają rozmaite czynniki: warunki ruchu, jakość i ukształtowanie infrastruktury, warunki atmosferyczne, prowadzone działania restrykcyjne czy edukacyjne. Na prędkość poruszania się wpływają natomiast m.in. różnice parametrów technicznych pojazdów oraz ich rozmiar.
Z raportu wynika, że zasadniczo najwięcej pojazdów przekracza prędkość w obszarze zabudowanym i to niezależnie od kategorii drogi. Dodatkowo wysoki procent pojazdów przekracza prędkość o ponad 10km/h. Na drogach wojewódzkich przechodzących przez wsie i małe miejscowości prędkość o ponad 10 km/h przekracza aż 61 proc. kierowców, na drogach dwujezdniowych w granicach miast będących stolicami województw ok. 80 proc. , na drogach jednojezdniowych w stolicach województw 69 proc. Najwięcej kierowców przekracza prędkość o ponad 10 km/h na drogach przebiegających przez małe miasta i wsie – odpowiednio: dla dróg krajowych 80 proc, wojewódzkich 84 proc., zaś powiatowych 83 proc. kierujących.
Na drogach poza obszarem zabudowanym, prędkość przekracza od 25 proc. kierowców na drogach powiatowych do 58 proc. – na autostradach. Im wyższa kategoria drogi – tym więcej przekroczeń prędkości obserwujemy. Na drogach powiatowych prędkość o ponad 10 km/h przekracza 12 proc. kierowców, na autostradach – już 25 proc.
Porównując wyniki z poprzednią sesją zaobserwowano wzrost przekroczeń prędkości dla wszystkich kategorii dróg dla obszaru zabudowanego i poza nim, z wyjątkiem dróg wojewódzkich znajdujących się poza obszarem zabudowanym.
W raporcie przedstawiono również m.in. średnie prędkości przejazdu, jakie osiągają polscy kierowcy, określone na podstawie pomiarów w sesji I 2015r. w okresie od marca do czerwca br. Wynika z nich, że średnia prędkość pojazdów jest większa niż w 2014 r. w porównaniu do sesji jesiennej. Średnia prędkość pojazdów na autostradach wzrosła o 7 km/h – do 120km/h. Podobne wzrosty odnotowano na drogach ekspresowych, krajowych i powiatowych. Wyjątek stanowią drogi wojewódzkie znajdujące się poza obszarem zabudowanym, gdzie średnia prędkość pojazdów spadła z 82 km/h na 80km/h. Oddzielnie zbadano średnie prędkości dla dróg znajdujących się na obszarze zabudowanym, porównywany był I kwartał 2015 roku do IV kw. roku 2014.
– Na drogach dwujezdniowych w granicach miast wojewódzkich w dzień średnia wzrosła o 4km/h – do 55km/h.
– Na drogach krajowych przechodzących przez wsie i małe miasteczka średnia prędkość w dzień wzrosła z 56km/h na 60km/h, zaś nocą z 66km/h do 69km/h.
– Na drogach wojewódzkich przechodzących przez wsie i małe miasta, wzrost wyniósł o 8km/h w dzień oraz o 9km/h w nocy
– Na drogach powiatowych średni wzrost prędkości wyniósł 5 km/h w dzień – do 60km/h i 11 km/h w nocy – do 66km/h.
Charakterystyczne, że zwiększamy średnią prędkość nocą, co wynika z większej swobody ruchu w porze nocnej. Zauważono również, że średnia prędkość dla pojazdów z reguły przekracza limit na obszarze zabudowanym. Nie przekracza natomiast dopuszczalnej wartości poza obszarem zabudowanym.
Ważnym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu drogowego jest odległość między pojazdami. W raporcie określono odsetek pojazdów poruszających się z niebezpieczną odległością w podziale na kategorie dróg. Na autostradach bezpiecznej odległości nie utrzymuje 17 proc. kierujących pojazdami, na drogach ekspresowych – 15 proc., na krajowych poza obszarem zabudowanym 21 proc., na drogach wojewódzkich poza obszarem zabudowanym 16 proc., a na drogach powiatowych – 12 proc. kierowców.
W obszarze zabudowanym, dla jezdni o wyższych kategoriach, odsetek ten jest wyraźnie większy. Dla dróg dwujezdniowych w granicach stolic województw wynosi on 26 proc., jednojezdniowych – 16 proc.
Co wynika z równania: dane o średniej prędkości pojazdów „plus” nowe przepisów dzięki którym kierowcy, którzy przekroczoną dozwoloną prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym tracą prawo jazdy na 3 miesiące? „Kalkulator bezpieczeństwa” wskazuje na prosty rachunek: w okresie od dnia wejścia w życie nowych przepisów (18 maja 2015 r.) do 17 września br. nastąpił wyraźny spadek liczby wypadków. W tym samym okresie w roku ubiegłym wypadków było o 1546 więcej. Liczba osób, które zginęły w wypadkach spadła o 232, a rannych o 1957.
(KRBRD)