10 sierpnia 2015, 11:06
Nowe technologie w zakresie bezpieczeństwa mogą odegrać ważną rolę w zmniejszeniu liczby ofiar na europjskich autostradach, uważa Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która opublikowała raport w tej sprawie.
Z analizy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa wynika, że pomimo odnotowywanych w ostatnich latach postępów, na autostradach UE w wyniku wypadków w 2013 roku zginęło 1900 osób.
Przytoczone przez raport dane z kilku krajów pokazują, że aż 60% zabitych w wypadkach na autostradzie nie miało zapiętych pasów. Autorzy raportu zaapelowali, aby w krajach UE wprowadzić obowiązek instalowania w nowych samochodach osobowych inteligentnych systemów przypominających o zapięciu pasów bezpieczeństwa (SBR). Obecnie jedynie siedzenie kierowcy musi być obowiązkowo wyposażone w SBR.
UE prowadzi obecnie przegląd przepisów dotyczących wymogów bezpieczeństwa, tak aby wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie spełniały przewidywane normy w tym zakresie. Ostatnia aktualizacja przepiów dotyczących zasad bezpieceństwa miała miejsce w 2009 r.
Autorzy tego samego raportu zalecają również UE obowiązek instalawania w nowych pojazdach systemu inteligentnego pomiaru prędkości ISA (Inteligent Speed Assistance) oraz systemów ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS). Nowe technologie mają spowodować zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków o 20%. System LDW ostrzegający kierowcę o niekontrolowanej zmianie swojego pasa ruchu jest już obowiązkowo montowany w nowych samochodach ciężarowych i autobusach.
Raport podkreśla również potrzebę wprowadzenia działań mających na celu zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków na drogach miejskich i wiejskich (na autostradach odnotowuje się najszybszy spadek takich wypadków). W latach 2004 i 2013, liczba zabitych na autostradach w UE spadała średnio o 8% rocznie, w porównaniu do 6,5% na pozostałych drogach.
Autorzy raportu podają, że pomiędzy 2004 a 2013 rokiem, Litwa osiągnęła najlepszą średnią jeśli chodzi o spadek śmiertelnych wypadków na autostradach (-20%), następnie Słowacja (-14%) i Hiszpania (-13%). Dobrze w tej statystyce wypadły Dania, Austria, Wielka Brytania, Czechy, Holandia i Włochy osiągając spadki lepsze niż średnia w UE. Polsce również udało się zmniejszyć ilość śmiertelnych wypadków, pomimo czterokrotnego wydłużenia sieci autostrad w tym okresie (z 400 do 1500 km).
Z kolei śmiertelność obliczana na podstawie natężenia ruchu wskazuje, że kraje prowadzące w tej statystyce, mają cztery razy wyższy czynnik ryzyka, niż najlepsze kraje w tym zakresie – Dania, Wielka Brytania, Szwecja i Holandia, które posiadają najbezpieczniejsze autostrady. Najwyższy poziom ryzyka odnotowują tutaj Polska, Węgry i Litwa.
Na podstawie ETSC