• Aktualności
    • Aktualności WORD
    • Aktualności BRD
    • Aktualności kierowcy
    • Aktualności CEK
  • Ośrodek
    • Do pobrania
    • Wynajem placów manewrowych
    • System antykorupcyjny
    • Plan zamówień publicznych
    • Zamówienia publiczne – przetargi
    • Praca w WORD
    • Przepisy prawne
    • Polityka Jakości
    • Ochrona Danych Osobowych
    • Metody dostarczania dokumentów elektronicznych
    • Standardy dla małoletnich
    • Zgłoszenia nieprawidłowości
    • Dostępność
  • Egzaminy
    • Rezerwacja terminu egzaminu on-line (usługa zewnętrzna realizowana przez InfoCar)
    • Przed egzaminem
    • Egzamin teoretyczny
    • Po egzaminie
    • Pojazdy egzaminacyjne
    • Regulamin podstawiania autobusu OSK na egzamin
    • Regulamin Zapisów na Egzamin
    • Cennik egzaminów
    • Numer konta bankowego
    • Dane teleadresowe organów wydających prawo jazdy
  • Szkolenia
    • Redukcja punktów karnych
    • Kurs reedukacyjny
    • Dla kierujących ruchem drogowym
    • Przewóz drogowy
    • Szkolenia na egzaminatorów
    • Dla nauczycieli
    • Kariera kierowcy zawodowego
    • Harmonogram kursów i szkoleń
  • BRD
    • Działania
    • Zadania
    • Miasteczka ruchu drogowego
    • Sale do wychowania komunikacyjnego
  • CEK
    • Zajęcia edukacyjne dla dzieci.
    • Aktualności Centrum Edukacji Komunikacyjnej
    • Galeria Centrum Edukacji Komunikacyjnej
  • Kontakt
    • WORD w Bydgoszczy
    • Oddział terenowy w Inowrocławiu
  • Wersja kontrastowa
  • Wersja graficzna

Nowe technologie i zasady bezpieczeństwa mają zmniejszyć liczbę wypadków na autostradach

  10 sierpnia 2015, 11:06  

wypadek nr 3 osielsko (6)Nowe technologie w zakresie bezpieczeństwa mogą odegrać ważną rolę w zmniejszeniu liczby ofiar na europjskich autostradach, uważa Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), która opublikowała raport w tej sprawie.

Z analizy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa wynika, że pomimo odnotowywanych w ostatnich latach postępów, na autostradach UE w wyniku wypadków w 2013 roku zginęło 1900 osób.
Przytoczone przez raport dane z kilku krajów pokazują, że aż 60% zabitych w wypadkach na autostradzie nie miało zapiętych pasów. Autorzy raportu zaapelowali, aby w krajach UE wprowadzić obowiązek instalowania w nowych samochodach osobowych inteligentnych systemów przypominających o zapięciu pasów bezpieczeństwa (SBR). Obecnie jedynie siedzenie kierowcy musi być obowiązkowo wyposażone w SBR.

UE prowadzi obecnie przegląd przepisów dotyczących wymogów bezpieczeństwa, tak aby wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Europie spełniały przewidywane normy w tym zakresie. Ostatnia aktualizacja przepiów dotyczących zasad bezpieceństwa miała miejsce w 2009 r.

Autorzy tego samego raportu zalecają również UE obowiązek instalawania w nowych pojazdach systemu inteligentnego pomiaru prędkości ISA (Inteligent Speed Assistance) oraz systemów ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDWS). Nowe technologie mają spowodować zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków o 20%. System LDW ostrzegający kierowcę o niekontrolowanej zmianie swojego pasa ruchu jest już obowiązkowo montowany w nowych samochodach ciężarowych i autobusach.

Raport podkreśla również potrzebę wprowadzenia działań mających na celu zmniejszenia liczby śmiertelnych wypadków na drogach miejskich i wiejskich (na autostradach odnotowuje się najszybszy spadek takich wypadków). W latach 2004 i 2013, liczba zabitych na autostradach w UE spadała średnio o 8% rocznie, w porównaniu do 6,5% na pozostałych drogach.

Autorzy raportu podają, że pomiędzy 2004 a 2013 rokiem, Litwa osiągnęła najlepszą średnią jeśli chodzi o spadek śmiertelnych wypadków na autostradach (-20%), następnie Słowacja (-14%) i Hiszpania (-13%). Dobrze w tej statystyce wypadły Dania, Austria, Wielka Brytania, Czechy, Holandia i Włochy osiągając spadki lepsze niż średnia w UE. Polsce również udało się zmniejszyć ilość śmiertelnych wypadków, pomimo czterokrotnego wydłużenia sieci autostrad w tym okresie (z 400 do 1500 km).

Z kolei śmiertelność obliczana na podstawie natężenia ruchu wskazuje, że kraje prowadzące w tej statystyce, mają cztery razy wyższy czynnik ryzyka, niż najlepsze kraje w tym zakresie – Dania, Wielka Brytania, Szwecja i Holandia, które posiadają najbezpieczniejsze autostrady. Najwyższy poziom ryzyka odnotowują tutaj Polska, Węgry i Litwa.

Na podstawie ETSC


17.08.2015 r. WORD w Bydgoszczy i Inowrocławiu będzie nieczynny    |    Policja i kierowcy przeciw agresji na drogach

Ogłoszenia WORD

2 maja 2025r WORD w Bydgoszczy nieczynny

Zmiana wysokości opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Kurs dla kandydatów na egzaminatorów

Zmian pojazdów egzaminacyjnych na kat B


Jak sprawdzić punkty karne?

Kampanie WORD

Kampanie WORD
Kampanie WORD
Kampanie WORD

Multimedia


WORD - Multimedia
WORD - Multimedia WORD - Multimedia

Mapa warunków drogowych

Mapa warunków drogowych

Mapa natężenia ruchu

Mapa natężenia ruchu
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE Bydgoszcz Certyfikat PCA Przedsiębiorstwo Fair Play

Krajowe kampanie BRD

Kampanie BRD

WORD Bydgoszcz

WORD Bydgoszcz

Czym się zajmujemy

Zajmujemy się organizacją egzaminów państwowych na prawo jazdy, organizacją szkoleń, wykonywaniem różnych zadań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

WORD w Bydgoszczy

ul. Stefana Kardynała Wyszyńskiego 54
85-620 Bydgoszcz

Biuro Obsługi Klienta:
52-325-88-03
Więcej »

Oddział w Inowrocławiu

ul. Orłowska 48
88-100 Inowrocław

Informacja:
52-325-88-51
Więcej »

Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego

Ośrodek nasz wykonuje szereg zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestniczymy również w wielu akcjach organizowanych w tym celu.
Więcej »

System antykorupcyjny

System antykorupcyjny

Wirtualny spacer po ośrodku

WORD - Wirtualny spacer

Jak sprawdzić punkty karne?

Jak sprawdzić punkty karne?
© Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy
  • WebDesign: Profesjonalne strony internetowe Bydgoszcz