• Aktualności
    • Aktualności WORD
    • Aktualności BRD
    • Aktualności kierowcy
    • Aktualności CEK
  • Ośrodek
    • Do pobrania
    • Wynajem placów manewrowych
    • System antykorupcyjny
    • Plan zamówień publicznych
    • Zamówienia publiczne – przetargi
    • Praca w WORD
    • Przepisy prawne
    • Polityka Jakości
    • Ochrona Danych Osobowych
    • Metody dostarczania dokumentów elektronicznych
    • Standardy dla małoletnich
    • Zgłoszenia nieprawidłowości
    • Dostępność
  • Egzaminy
    • Rezerwacja terminu egzaminu on-line (usługa zewnętrzna realizowana przez InfoCar)
    • Przed egzaminem
    • Egzamin teoretyczny
    • Po egzaminie
    • Pojazdy egzaminacyjne
    • Regulamin podstawiania autobusu OSK na egzamin
    • Regulamin Zapisów na Egzamin
    • Cennik egzaminów
    • Numer konta bankowego
    • Dane teleadresowe organów wydających prawo jazdy
  • Szkolenia
    • Redukcja punktów karnych
    • Kurs reedukacyjny
    • Dla kierujących ruchem drogowym
    • Przewóz drogowy
    • Szkolenia na egzaminatorów
    • Dla nauczycieli
    • Kariera kierowcy zawodowego
    • Harmonogram kursów i szkoleń
  • BRD
    • Działania
    • Zadania
    • Miasteczka ruchu drogowego
    • Sale do wychowania komunikacyjnego
  • CEK
    • Zajęcia edukacyjne dla dzieci.
    • Aktualności Centrum Edukacji Komunikacyjnej
    • Galeria Centrum Edukacji Komunikacyjnej
  • Kontakt
    • WORD w Bydgoszczy
    • Oddział terenowy w Inowrocławiu
  • Wersja kontrastowa
  • Wersja graficzna

Na co patrzą i co widzą kierowcy?

  28 sierpnia 2015, 08:27  

przejscieWyniki badań przeprowadzomnych przez Fundację PZU w ramach kampanii „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” wskazują, że decyzja kierowcy, czy przepuścić pieszego, zależy od tego, kto chce pokonać jezdnię, ale także czy osoba ta stoi, czy jest w ruchu.

Badanie eyetrackingowe pozwoliło na analizę uwagi wzrokowej kierowców podczas jazdy. Prowadzącym pojazdy założono specjalne okulary śledzące ruchy gałek ocznych. W samochodach zamontowano urządzenia rejestrujące prędkość i przyśpieszenie pojazdu oraz korzystanie z hamulca. Dzięki temu zbadano, na co zwracają uwagę kierowcy zbliżając się do „zebry” i jak to wpływa na ich zachowanie.

Pieszy nie zawsze w centrum uwagi
Badanie pokazało, że piesi nie zawsze są aktywnie obserwowani przez kierowców. Zbliżając się do przejścia prowadzący pojazdy widzieli ich jedynie peryferycznie, tzn. nie byli oni w centrum ich uwagi. Tylko w 1/3 przypadków poświęcali im pełną uwagę. Kierowca podczas jazdy musi wykonać szereg czynności i działa na niego wiele bodźców, dlatego badani koncentrowali wzrok na pieszych dopiero, gdy zachowanie przechodniów stwarzało zagrożenie.

Kierowca patrzy pieszemu na nogi
Poruszający się piesi znacznie częściej przyciągali uwagę kierowców i skupiali ich centralne spojrzenie niż ci, którzy biernie oczekiwali przed przejściem. Co ciekawe, prowadzący auta najczęściej patrzyli pieszym na… nogi, aby upewnić się, czy osoby te stoją, czy też zamierzają wejść na jezdnię. Aż 90% kierowców zerkało na przechodniów poruszających się w bezpośredniej okolicy przejścia.

Tylko 24 proc. kierowców zatrzymywało się widząc pieszych stojących przy przejściu. Aż 62 proc. badanych w takiej sytuacji utrzymywało prędkość lub nawet ją zwiększało, aby zdążyć przejechać przed pieszymi. Znacznie częściej kierowcy przepuszczali osoby, które do przejścia podchodziły (80 proc.). Podobnie zachowywali się w przypadkach, gdy pieszy oczekiwał na wysepce, rozdzielającej pasy ruchu w przeciwnych kierunkach. Wówczas aż 78 proc. badanych hamowało przed „zebrą”.

Na drugim pasie
Kiedy na jednym pasie ruchu kierowca zatrzymywał auto przed przejściem, ponad 20% kierowców przejeżdżało, nawet kiedy samochody na sąsiednim pasie zatrzymywały się.

– Obowiązkiem kierowcy jest zatrzymanie się przed przejściem dla pieszych, szczególnie w sytuacji, gdy zatrzymał się pojazd na drugim pasie ruchu. Niestety, jak pokazują wyniki eksperymentu wielu kierowców tego nie robi. Tymczasem jest to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem pieszych. Używanie hamulca w takich sytuacjach powinno być naturalnym odruchem kierowców – mówi Andrzej Grzegorczyk, wiceprezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Uprzywilejowani piesi
Badanie pokazało, że ponad 3/4 kierowców nie zatrzymuje się przed przejściami dla pieszych, na których oczekują przechodnie. Eksperyment społeczny potwierdził, że na zachowanie kierowców ma wpływ to, kim jest pieszy. Z przebadanych czterech grup osób najczęściej przepuszczana była grupa młodzieży (55 proc. przypadków) oraz kobieta z dzieckiem w wózku (53 proc.). Znacznie mniej kierujących pojazdami ustępowało osobom starszym i młodym kobietom (odpowiednio 40 proc. i 38 proc.).

– Kierowcy znacznie chętniej ustąpią tym, którzy mogą im zagrozić i są nieprzewidywalni. Grupa młodych osób może nagle i niespodziewanie „wskoczyć” na jezdnię. Kobieta z wózkiem jest kimś, kto wymaga naszej opieki, dlatego należy ją przepuścić. Natomiast nie ustąpimy tym, nad którymi mamy przewagę. Osoba starsza może poczekać, przecież i tak nigdzie się nie spieszy. Młoda kobieta się boi, dlatego możemy wymusić pierwszeństwo i przejechać – podsumowuje Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

Źródło


Czy w strefach zabudowanych będziemy jeździć z prędkością 30km/h?    |    Niebieskie serca mają przypomnieć kierowcom o pieszych

Ogłoszenia WORD

2 maja 2025r WORD w Bydgoszczy nieczynny

Zmiana wysokości opłat za przeprowadzanie egzaminów państwowych na prawo jazdy.

Kurs dla kandydatów na egzaminatorów

Zmian pojazdów egzaminacyjnych na kat B


Jak sprawdzić punkty karne?

Kampanie WORD

Kampanie WORD
Kampanie WORD
Kampanie WORD

Multimedia


WORD - Multimedia
WORD - Multimedia WORD - Multimedia

Mapa warunków drogowych

Mapa warunków drogowych

Mapa natężenia ruchu

Mapa natężenia ruchu
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE Bydgoszcz Certyfikat PCA Przedsiębiorstwo Fair Play

Krajowe kampanie BRD

Kampanie BRD

WORD Bydgoszcz

WORD Bydgoszcz

Czym się zajmujemy

Zajmujemy się organizacją egzaminów państwowych na prawo jazdy, organizacją szkoleń, wykonywaniem różnych zadań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

WORD w Bydgoszczy

ul. Stefana Kardynała Wyszyńskiego 54
85-620 Bydgoszcz

Biuro Obsługi Klienta:
52-325-88-03
Więcej »

Oddział w Inowrocławiu

ul. Orłowska 48
88-100 Inowrocław

Informacja:
52-325-88-51
Więcej »

Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego

Ośrodek nasz wykonuje szereg zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestniczymy również w wielu akcjach organizowanych w tym celu.
Więcej »

System antykorupcyjny

System antykorupcyjny

Wirtualny spacer po ośrodku

WORD - Wirtualny spacer

Jak sprawdzić punkty karne?

Jak sprawdzić punkty karne?
© Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Bydgoszczy
  • WebDesign: Profesjonalne strony internetowe Bydgoszcz